Voormalige Nederlandse piraat richt zich op babyboomers wereldwijd
De Nederlandse radiopiraat Eric van Willegen stopte met zijn ongeoorloofde uitzendingen vanuit hoogbouwappartementen en schepen op zee nadat hij voor de twintigste keer door de autoriteiten was binnengevallen. Hij brengt nog steeds “de goede tijden” van de muziek uit de jaren zestig terug door een oude Sovjetzender in Litouwen in te huren en banden van The Wolfman Jack Show door heel Europa en daarbuiten opnieuw uit te zenden op 6055 kHz van 21.30 tot 22.30 UTC.
“Laat de kinderen luisteren naar pod-ogen en internetradio” dicteert Eric, “mijn station is voor degenen onder ons die gewend zijn aan de knoppen te draaien en goede ouwe ‘rock’n’roll te vinden in het gesis en gefluit van een ver station, dat is allemaal een deel ervan.
De Wolfman Jack-banden werden opgenomen in de tijd dat tieners ‘s avonds laat op transistorradio’s afstemden om hun soort muziek te horen die werd uitgezonden vanaf krachtige radiostations over de Amerikaanse grens in Mexico. King of the airwaves was de legendarische Wolfman, wiens naam synoniem werd met “Rock and Roll.” Pas in 1974 kreeg het trouwe radiopubliek het gezicht te zien achter de schorre stem die de ether deed schudden. Dat was toen George Lucas zijn film “America Graffiti” uitbracht met de discjockey waar een hele generatie Amerikanen van was gaan houden.
Hoewel hij zo’n tien jaar geleden stierf, is Wolfman Jack terug dankzij “THE MIGHTY KBC”, Eric van Willegens eigen krachtpatser. Met 100 kilowatt aan radio-oomph en acres van de antenne kan deze voormalige Sovjetgrens-blaster de hele wereld bereiken. Elke zaterdag is er een testuitzending naar Amerika, Azië, Australië en Nieuw-Zeeland op 9770 kHz-kortegolf, van 10.30 tot 11.00 uur UTC, waarmee The Beatles, Beach Boys en Rolling Stones worden teruggebracht naar Babyboomers die de voorkeur geven aan de transistor boven internet.
Interviews met succesvolle mensen – Darren Tate – Internationale platenproducent en dj
Een van de eerste dansnummers die ik ooit heb gehoord was ‘It’s My Turn’ van Angelic. De kunstenaar was echter een pseudoniem voor twee mensen: Amanda O’Riordan (de vrouw van rechter Jules) en iemand die ik leerde kennen als Darren Tate. In de daaropvolgende jaren bleef ik veel van Darren’s liedjes horen, en deze waren vaak via verschillende pseudoniemen.
Twee van dergelijke aliassen waren Jurgen Vries en DT8. Ik herinner me dat ik naar de radio luisterde toen het nummer ‘The Theme’ verscheen, en ik was geschokt toen ik hoorde dat het echt door Darren Tate was geproduceerd. Te oordelen naar de naam van het nummer, klonk het als een Duitse of Nederlandse productie, en de stijl leek in niets op zijn andere nummers.
Ik heb het in de loop der jaren enorm gewaardeerd om naar Darren’s liedjes te luisteren, en zijn muzikale diversiteit betekent dat zijn liedjes net zo gemakkelijk in een club te vinden zijn als op een chill-out cd, allemaal zonder te worden geremixed. Met zijn recente uitstapje naar filmmuziek, zijn zijn producties nu zelfs in films te vinden.
Gedurende de tijd dat Darren muziek heeft geproduceerd, is hij erin geslaagd om consequent nummers van hoge kwaliteit te creëren, en om flexibel te blijven met zijn eigen geluid. Bovendien zou ik zeggen dat dit vermogen om zich aan te passen en mee te stromen met de muzikale tijden een van de redenen is waarom Darren een van de beste producers ter wereld is gebleven.
Na decennia van Darren’s muziek niet alleen te hebben gehoord, maar er ook van te genieten, was Darren zeker een van de eersten die in me opkwam voor Interviews met succesvolle mensen. In 2006 had ik het geluk om via internet in contact te komen met Darren en om zijn advies te vragen over het produceren van muziek, een ontmoeting die me deed geloven dat hij open zou staan als ik een interview zou afnemen.
Darren Tate is een klassiek geschoolde componist en platenproducent geboren in Londen, Engeland. Van jongs af aan studeerde Darren piano en klarinet tot een gevorderd niveau en later in zijn leven getraind in orkestratie en compositie bij de vooraanstaande Britse componist Phillip Venables.
Designerhorloges zijn er om lang te blijven
In het tijdperk van digitale wetenschap, globalisering en e-commerce is het leven van de mens niet meer hetzelfde oude fenomeen. Dit begint duidelijker te lijken als je het leven van vandaag vergelijkt met dat van een kwart eeuw geleden. Blijkbaar hebben we tegenwoordig meer FM-radiostations die programma’s uitzenden, meer digitale camera’s die menselijke vormen en de natuur vastleggen, en worden er steeds meer dvd-spelers en iPods verkocht dan ooit tevoren. Het leven van de mens is zeker in een stroomversnelling geraakt sinds we in het nieuwe millennium begonnen te leven. Deze observatie zou in ieder geval waar moeten zijn in het geval van de ontwikkelde en transformerende naties.
Vraag je je af in hoeverre in deze omstandigheden de eeuwenoude gadgets zoals polshorloges kunnen blijven voortbestaan? Eentje heeft geavanceerde mobiele telefoons die een verbazingwekkend aantal taken kunnen uitvoeren, inclusief tijdregistratie als je er een paar keer met je vingers op tikt. In feite is het tegenwoordig niet meer nodig om je vingers lastig te vallen, omdat zoveel draadloze technologie zijn rol speelt. Dus waar ligt de toekomst van een louter tijdregistratie-apparaat zoals een polshorloge in het verschiet in dit transformerende scenario?
Het antwoord kon worden gevonden door te bevestigen dat polshorloges niet alleen tijdregistrerende apparaten waren, maar ook een manier van vervaardigen. Dit aspect wordt heel duidelijk als men in de wereld van het hedendaagse designhorlogesegment kijkt. In feite zijn er geen eenvoudiger polshorloges meer op de markt. Alleen merken van designhorloges en hun lookalikes zijn wat je tegenwoordig mag verwachten in de arena van de horloge-industrie.
Je hebt misschien een aantal zeer verbazingwekkende horlogeontwerpen om uit een bepaalde variëteit aan Rolex, Seiko, Von Dutch-horloges, Polanti-horloges, Giantto-horloges en vergelijkbare andere internationale merken te kiezen. Ze maken horloges in alle tinten, maten en prijskaartjes die u misschien kunt weerstaan. Al deze bedrijven bieden designerhorloges aan die kunnen variëren van enkele honderden tot enkele duizenden dollars, afhankelijk van iemands koopkracht. Men kan altijd een designhorloge kiezen uit een mannelijke of een vrouwelijke categorie waarmee al deze horlogemerken naar voren komen.
Bovendien maken deze bedrijven designerhorloges voor alle evenementen in je leven – van vakantie tot feesten, van romantiek tot trouwen en van naar de werkplek gaan tot een avondje uit met iemand. Elk van deze gelegenheden kan worden versterkt door een zorgvuldige selectie van de gekozen designhorloge-stijlen uit te voeren. Je zou zelfs een op maat gemaakt horloge kunnen laten ontwerpen door een wijzerplaat en een band uit een bepaalde set accessoires te selecteren. Bovendien bieden sommige bedrijven tegenwoordig ook goedkope horloges aan.